I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, November 25, 2011

mulut perlu dijaga~hati kena bersih~

salam..haa...awas mulut anda semua ye..!hehe...
mesti ramai yang mempunyai pengalaman diumpat, mengumpat, mencaci dan dicaci kan??? tipulah kalau ade yg x pernah sbb dunia skrang da makin canggih..kalau x dapat mengata @ mengumpat @mengkeji@ mencaci face to face, banyak lagi wadah yang dapat digunakan untuk aktiviti menambahkan dosa seumpama itu misalnya melalui facebook, twitter dan mcm2 lg la..betul x?? ada yang kawan mengumpat sesama kawan dan ade juga sebaliknya. tidak hairanlah ade sahabat yang berkawan rapat tiba2 boleh renggang~fuhhh... contohnya, dalam satu geng tu ade la dalam 6 orang berkawan baik. mula2 persahabatan tu xde banyak masalah sangat, tapi bile da lame ckit mulalah kawan a dgn kawan b ngumpat yang c.. yang c dgn yg d ngumpat yang a ni..haihh..xde keje lain da yee?? kenapa terjadinya perkara seumpama itu?beberapa sebab faktor terjadinya masalah ini iaitu :
a. rase tidak puas hati dengan sikap atau perangai kawan yang diumpat itu
b. dengki dgn kelebihan yg ade pade si diumpat itu
c. xde benda yang hendak dibincangkan just hilangkan boring..erkkk??
d. memang da hobi mereka sentiasa mengumpat kalau sehari x mengumpat rs x sempurna hidup..ahaks!mantap2
e. mereka merasakan diri mereka cukup perfect untuk menilai orang lain padahal mereka pun 7 kali sepuluh je perangainye..hampeehhh..
f. dan banyak lagi..malas aku nak senaraikan sebab terlalu banyak faktornye n lenguh tangan aku nk taip..hehe


jadi, korang blh nilai sendiri la sama ada perbuatan tersebut baik atau sebaliknya. perbuatan seperti ini akan menganggugugat persahabatan yang terjalin sesama kita.
tapi kan, kadang2 sakit hati juga kan kalau ade yg jenis depan kite bermanis mulut, tapi, belakang kite berasap die mengumpat kite..huwaaa..x sanggup be...ape jenis manusia la..da la kadang2 mintak tolong kite lagi tuh...padahal dorang bermuka2 dgn kite..ish..nauzubillah la...
tapi, kalau aku ni jenis pemaaf, kejap je kalau rs nak marah kt orang tu..tambah2 kalau die merupakan rakan yang agak rapat dengan aku..huhu...(bukan nk kate aku baik lah..tp tu la hakikatnye..kerek sehyyy..haha)

jadi, sama2 lah kite berfikir dengan baik dan rasional. janganlah kita khianati persahabatan yang terjalin..dan jangan lah kita melakukan kerja yang sia2 serta mendapat dosa free.. sama2 lah kite membersihkan hati..dan hilangkan sifat iri hati serta dengki sesama kita...Amin~

No comments:

Post a Comment